نیاز بسته بندی در صنایع دستی

اهمیت بسته بندی در جهان امروز موضوعی است که نظر همه را به خود جلب کرده است!

اگر تولیدکننده صنایع دستی یا علاقه مند و فعال در این حوزه هستید؛ در ادامه با ما باشید…در این قسمت قصد داریم به دلایل اهمیت بسته بندی در صنایع دستی بپردازیم.

ورود به بازارهای صادراتی

یکی از اصول با اهمیت برای ورود به بازارهای صادراتی اصل رقابت است: رقابت در تولید؛ رقابت در قیمت گذاری؛ رقابت در عرضه کیفیت بهتر و یا رقابت در نوع ارائه محصول.

بسته بندی نقش مهمی را در جلب کردن نظر خریداران ایفا می کند. وقتی صنایع دستی خود را به عنوان محصولی صادر می کنید؛ در واقع در حال هدیه دادن بخشی از فرهنگ و هنر کشورتان به مقصد مورد نظر هستید. این هدیه به عنوان سفیری از ایران هر چه در بسته بندی بهتر و زیباتری به عنوان محافظ محصول شما فرستاده شود؛ با ارزش تر قلمداد خواهد شد.

از طرفی دیگر این خود تولیدکننده است که تصمیم می گیرد با محصولش چگونه برخورد شود؟!و با نوع خاصی از بسته بندی به خریدار می گوید که حتما مایل به ادامه این تجارت می باشد.

دادن هویت و ارزش

تا حالا برای شما اتفاق افتاده که برای خرید محصولی؛ هزینه زیادی پرداخت نموده و در آخر هنگام تحویل آن با قرار دادن محصول در یک پاکت معمولی پلاستیکی یا کاغذی حس بدی نسبت به خرید خود پیدا کرده باشید ؟

اگر یک هنرمند و تولیدکننده صنایع دستی هستید؛ هیچ گاه نباید کاری کنید که خریدار نسبت به اثری که از شما خریده چنین حسی پیدا کند…حس خرید محصولی بی ارزش؛ بی هویت؛ بی اعتبار؛ بی روح !

این وظیفه بسته بندی است تا هویت درونش را نشان دهد و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

قرار دادن محصولی با ارزش و گرانبها مانند صنایع دستی در بسته بندی های دوراز انتظار تناقضی است که به طور جدی باید از آن پرهیز کرد!

ورود به بازارهای جدید و هدیه ای لوکس

چرا صنایع دستی با چنین پیشینه ای در بازارهای امروز تا به این حد دچار تزلزل شده است؟

شاید بتوان یکی از دلایل آن را کم کاری در حوزه بسته بندی صنایع دستی شمرد.

هنرمند روزها و هفته ها و گاهی ماه ها روی اثری زمان می گذارد. اثری تولید می کند که قابل ستایش و تحسین است. این اثر وارد بازار صنایع دستی می شود…از پشت ویترین های فروشگاه ها و یا نمایشگاه ها به نمایش درمی آید. خریدار تصمیم به خرید آن محصول که در نظرش بسیار ارزشمند آمده می کند و به عنوان هدیه و یا کالایی لوکس آن را می خرد. هنگام ارائه محصول؛ اثر خریداری شده را در بسته بندی غیر قابل پذبرشی دریافت می کند که بدون شک از هدیه دادن آن به این شکل منصرف می شود و دفعات بعدی به سراغ کالاهای لوکس صنعتی خواهد رفت!!!

حال همه این اتفاقات را برعکس تعریف می کنیم…نتیجه آن چه می شود؟ درست است!خریدار با دیدن بسته بندی کاربردی و جذاب؛ همراه با خریدش ترغیب می شود به خرید بیشتر و حتی اگر به همان خرید اکتفا کند؛ شاید دفعات بعدی؛ هنگام خرید هدیه و یا کالایی لوکس؛ خرید صنایع دستی شما را در اولویت انتخاب هایش قرار دهد.

در واقع بسته بندی های محصولاتتان تبلیغی شده برای فروش های بعدی شما؛ سود بیشتر برای شما  و افزایش رضایت ها و جلب سرمایه اجتماعی برندتان!

آیا واقعا صنایع دستی؛ با این همه تنوع آثار و زیبایی رنگ و نقوش و از همه مهم تر اصالتش؛ قابلیت این را ندارد که در راس کالاهای لوکس قرار بگیرد؟

حفاظت از محصول

به طور یقین هیچ هنرمند و صاحب اثری دلش می خواهد اثری که مدت ها روی آن وقت و انرژی گذاشته آسیبی ببیند.

شما به عنوان فروشنده صنایع دستی و یا هنرمند آثار باید نوعی از بسته بندی را برای محصول خود در نظر بگیرد که کاملا با جنس و ساختار آن هماهنگ باشد.

باید به این فکر کنید که محصول قرار است به دست چه کسی و با چه هدفی برسد؟چه مسافتی را طی می کند؟

نوع بسته بندی باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی و جلب توجه مخاطب و خریدار؛ ایمن بودن محصول درون خود را نیز در مقابل ضربه احتمالی و یا شرایط طبیعی و محیطی ضمانت کند.

*دقت کنید که بسته بندی نباید به گونه باشد که خریدار از حمل آن احساس نگرانی و یا ناراحتی کند.

اطلاعات محصول

اگر می توانید در بسته بندی قسمتی را به درج اطلاعات مخصوص اختصاص دهید.

اطلاعاتی مانند ابعاد درون بسته؛ جنس و متریال آن؛ شرایط نگهداری محصول به صورت مختصر؛ نام سازنده؛ سال ساخت؛ کاربرد و … می تواند این اطمینان را به خریدار بدهد که محصول ارزنده ای را انتخاب کرده است وباید از آن مراقبت بیشتری بکند.

شرایط نگهداری و آسیب رسان ها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مشتری محصولی را از شما خریداری کرده و پس از آن مجدد مراجعه نموده و معترض گردیده که اثر دچار مشکلی از جمله رنگ پریدگی؛ سیاه شدن؛ صدمه بافتی و … شده است

این لحظات اصلا لحظه های خوبی برای دو طرف نیست!!!هم شما به عنوان فروشنده حس خوبی از نارضایتی خریدار نخواهید داشت و هم خریدار از انتخاب محصولی از محصولات صنایع دستی خاطره خوبی کسب نکرده است و شاید برای همیشه از خرید صنایع دستی اجتناب کند…

شما می بایست هنگام ارائه محصول خود؛ همراه با بسته بندی که راجع به آن صحبت شد کاتالوگ یا برگه طراحی شده ای که بهتر است با رنگ و نوع بسته بندی هماهنگی داشته باشد به خریدار بدهید.

در این قسمت باید تمامی شرایط نگهداری و مواردی که ممکن است به محصول آسیب وارد کند؛ اشاره کنید.

در بیشتر مواقع بی اطلاعی از خصوصیات جنس و متریال صنایع دستی باعث می شود خسارات جبران ناپذیری به آن وارد گشته و همین مساله سبب خواهد شد که به محصولات صنعتی روی آورده شود.

صحبت آخر:
توجه به تجملات و صرف هزینه های زیاد برای بسته بندی؛ همیشه نتایج رضایت بخشی نخواهد داشت و گاهی زیبایی در سادگی؛ اما کامل بودن آن است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد